Witamy na stronie Open Mind Swarzędz

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Otwieramy na świat:

Nasze zajęcia są zawsze profesjonalne, ale również ciekawe i dostosowane elastycznie do potrzeb Słuchaczy. Posiadamy doświadczenie, które jest gwarancją najwyższej jakości usług. Praca naszego zespołu jest na bieżąco nadzorowana metodycznie przez dyrektora d/s nauczania oraz współpracujących z nim metodyków. Nasi lektorzy stale podwyższają swoje kwalifikacje, uczestnicząc w regularnie odbywających się wewnętrznych warsztatach szkoleniowych, szkoleniach zewnętrznych i corocznych konferencjach metodycznych na terenie kraju.

W naszym oddziale chcielibyśmy zaoferować Państwu następujące kursy:


Teddy Eddie
Dowiedz się więcej o Teddy Eddie

TEDDY EDDIE – POZIOMY

TEDDY EDDIE MINI dla Dzieci 2-3 lata

Dziecko nauczy się reagować na angielskie polecenia i pozna swoje pierwsze zdania, piosenki i bajeczki w języku obcym.

– poziom początkujący
– wiek:  2-3 lata
– zajęcia: 1 raz w tygodniu po 35 minut
– grupy: do 8 osób
– materiały do nauki w cenie kursu

Zestaw kursanta zawiera:

– podręcznik z poradnikiem dla rodziców
– CD
– dostęp do placu zabaw online
– teczkę

TEDDY EDDIE PLAY dla Dzieci 3-4 lata 

Dziecko nauczy się piosenek i wierszyków, pozna ponad 100 słów, każde w zdaniu. Zacznie odpowiadać na pytania zadane w języku obcym, a z pomocą lektora opowie swoją pierwszą bajeczkę po angielsku.

– poziomy: początkujący, kontynuujący
– wiek:  3-4 lata
– zajęcia: 2 razy w tygodniu po 35 minut
– grupy: do 10 osób
– cena zawiera materiały do nauki

Zestaw kursanta zawiera:

– podręcznik
– poradnik dla rodziców
– CD
– dostęp do placu zabaw online
– zestaw naklejek
– teczkę z rączką
– odznakę – upominek na zakończenie kursu

TEDDY EDDIE STANDARD dla Dzieci 4-5 lat

Dziecko zacznie prowadzić pierwsze rozmowy po angielsku. Będzie odgrywać scenki i bajeczki oraz grać w gry wymagające użycia języka obcego. Pozna kilkaset słów w zdaniach i kontekstach.
– poziomy: początkujący, kontynuujący
– wiek:  4-5 lat
– zajęcia: 2 razy w tygodniu po 35 minut
– grupy: do 10 osób
– materiały do nauki w cenie kursu

Zestaw kursanta zawiera:

– podręcznik
-poradnik dla rodziców
– CD
– multiROM deDOMO
– dostęp do placu zabaw online
– sekretną książeczkę
– teczkę z rączką
– koronę – upominek na zakończenie kursu

TEDDY EDDIE ABC dla Dzieci 5-6 lat

Dziecko będzie mówić całymi zdaniami, opowiadać historyjki i rozmawiać podczas lekcji po angielsku. Rozpocznie swoją przygodę z czytaniem, przeczyta pierwsze angielskie słówka, a nawet całe zdania.

– poziomy: początkujący, kontynuujący
– wiek:  5-6 lat
– zajęcia: 2 razy w tygodniu po 45 minut
– grupy: do 10 osób
– materiały do nauki w cenie kursu

Zestaw kursanta zawiera:

– podręcznik
– poradnik dla rodziców
– CD
– multiROM deDOMO
– dostęp do placu zabaw online
– sekretną książeczkę
– teczkę z rączką
– koronę – upominek na zakończenie kursu

TEDDY EDDIE SCHOOL dla Dzieci 6-7 lat

Dziecko będzie mówić całymi zdaniami, opowiadać historyjki i zacznie komunikować się po angielsku. Opanuje mnóstwo słów, zdań i zwrotów, możliwe, że zacznie ich używać spontanicznie, nie tylko podczas zajęć. Przeczyta swój pierwszy angielski tekst.

– poziomy: początkujący, kontynuujący
– wiek:  6-7 lat, 1 klasa
– zajęcia: 2 razy w tygodniu po 45 minut
– grupy: do 10 osób
– materiały do nauki w cenie kursu

Zestaw kursanta zawiera:

– podręcznik
– zeszyt ćwiczeń
– poradnik dla rodziców
– CD
– multiROM deDOMO
– dostęp do placu zabaw online
– sekretną książeczkę
– teczkę z rączką

PLAC ZABAW


Język angielski
Klasy II i II szkoły podstawowej :

Smiles”
Autor: Jenny Dooley, Virginia Evans
Wydawnictwo: Express Publishing

Charakterystyka serii:

  • Uczy przez zabawę, oferując szerokie spektrum różnorodnych ćwiczeń, historyjek w formie komiksu, melodyjnych piosenek, rymowanek, projektów, prac plastycznych itp.
  • Wspiera emocjonalny i społeczny rozwój dziecka, a także budzi pasję uczenia się.
  • Umiejętnie integruje naukę języka angielskiego z treściami z innych obszarów nauczania .
  • W interesujący dla uczniów sposób wprowadza elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych.
  • Promuje czytanie dla przyjemności poprzez historyjki obrazkowe oparte na motywach baśni z różnych stron świata.
  • Zachęca uczniów do samodzielnej oceny postępów i uczy samodzielności.
  • Ułatwia naukę słówek dzięki minisłowniczkom obrazkowym zamieszczonym na początku każdego modułu oraz słowniczkowi na końcu podręcznika.
  • Uwrażliwia na sprawy związane z ochroną środowiska naturalnego.
  • Piękna, bajecznie kolorowa szata graficzna (zarówno w podręczniku, jak i zeszycie ćwiczeń) zachęca do nauki.

Klasy IV – VII szkoły podstawowej:

Right On”

Autor: Jenny Dooley

Wydawnictwo: Express Publishing

Charakterystyka serii:

    • Uporządkowana struktura podręcznika sprzyja systematycznej pracy.
    • Spiralny model nauczania pozwala płynnie rozwijać umiejętności językowe na coraz wyższym poziomie.
    • Ciekawe teksty odpowiadają zainteresowaniom uczniów, co motywuje ich do nauki.
    • Ramki z nowym słownictwem, strukturami leksykalno-gramatycznymi i krótkimi objaśnieniami gramatycznymi ułatwiają opanowanie materiału.
    • Duży wybór zadań (uwzględniających różne style uczenia się) pozwala na gruntowne przećwiczenie i utrwalenie zagadnień leksykalno-gramatycznych oraz zintegrowane rozwijanie kluczowych umiejętności językowych.
    • Systematyczne powtórki w formie ćwiczeń kontrolnych i ramki zatytułowane Now I can pozwalają uczniowi samodzielnie oceniać postępy po każdym module.
    • Cenne porady pomagają poznać i stosować odpowiednie techniki uczenia się.
    • Zadania typu projekt rozwijają samodzielność i kreatywność ucznia, a także zachęcają go do poszukiwania informacji w różnych źródłach.
    • Sekcje CLIL pozwalają na jednoczesne nauczanie języka i rozwijania wiedzy z innych dziedzin, uświadamiając uczniom, że język angielski jest narzędziem, które pomaga w poznawaniu świata.
    • Ramki Culture Spot zwracają uwagę na elementy brytyjskiej kultury i zachęcają do poznawania kultury własnego kraju w szerokim kontekście.
  • Sekcje Presentation Skills kształcą umiejętność przygotowania prezentacji i przemawiania publicznie, a także budują pewność siebie i pozwalają przezwyciężyć tremę przed wypowiadaniem się w języku obcym.
  • Ramki Values umożliwiają wplatanie w tok nauczania elementów wychowawczych i kształtowanie właściwych postaw i zachowań.
  • Sekcja Writing (na końcu podręcznika) pozwala na uporządkowanie wiadomości dotyczących różnych form wypowiedzi pisemnej i wykonanie dodatkowych ćwiczeń w pisaniu.
  • Piosenki uatrakcyjniają lekcje i ułatwia rozwiajanie czterech sprawności językowych.
  • Sekcja z grami planszowymi wprowadza element zabawy.

Klasy VIII

„Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium”

Egzamin ósmoklasisty. Practice Tests”

Autor: Jenny Dooley

Wydawnictwo: Express Publishing

Charakterystyka:

Repetytorium:

  • Pozwala skutecznie rozwijać wszystkie umiejętności językowe sprawdzane na egzaminie, tzn.: znajomość środków językowych, rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, reagowanie na wypowiedzi i przetwarzanie wypowiedzi.
  • Posiada czternaście tematycznych modułów odpowiada zakresom tematycznym określonych w podstawie programowej: człowiek, miejsce zamieszkania, edukacja, praca, życie prywatne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka i technika, świat przyrody, życie społeczne.
  • Zawiera materiał ćwiczeniowy, daje okazję do zapoznania uczniów z różnymi typami zadań, które mogą wystąpić na egzaminie.
  • Obejmuje szeroki wybór zarówno zadań zamkniętych, jak i otwartych. Zadania otwarte mogą okazać się stosunkowo trudne dla ucznia, dlatego warto wykonać ich jak najwięcej przed egzaminem.
  • Przy każdym zadaniu typu egzaminacyjnego informuje, jaka umiejętność językowa jest sprawdzana. Dzięki temu nauczyciel i uczeń mają pewność, że wszystkie testowane na egzaminie umiejętności są systematycznie rozwijane.
  • Przekazuje praktyczne wskazówki, umieszczone w ramkach przy poszczególnych typach zadań.
  • Zawiera sekcje gramatyczne, które zostały wbudowane w strukturę modułów. Sekcje te obejmują teorię gramatyczną wyjaśnianą w języku polskim oraz ćwiczenia. Umieszczenie ich wewnątrz każdego modułu pozwoli na systematyczne powtarzanie struktur gramatycznych, dając nauczycielowi i uczniowi pewność, że wszystkie wymagane na egzaminie zagadnienia zostały powtórzone i przećwiczone.
  • Obejmuje dodatkowy materiał znajdującym się w każdym module. Są one bankiem słów i zwrotów – z polskimi odpowiednikami – należących do określonego zakresu tematycznego.
  • Dysponuje Bankiem funkcji językowych – obszernym zbiorem zwrotów używanych w typowych sytuacjach komunikacyjnych. Jest on bardzo przydatny w kształceniu umiejętności reagowania językowego.
  • Prezentuje Bank wypowiedzi pisemnych – to obszerna sekcja zawierająca szczegółowe omówienie zasad tworzenia wymaganych na egzaminie form wypowiedzi pisemnej, przykłady wzorcowych wypowiedzi oraz dodatkowe ćwiczenia.

Materiał ćwiczeniowy obejmuje:

  • Pięć kompletnych zestawów egzaminacyjnych, z których każdy obejmuje kilkanaście zadań sprawdzających umiejętności językowe z zakresu rozumienia ze słuchu, znajomości funkcji i środków językowych, rozumienia tekstów pisanych oraz tworzenia wypowiedzi pisemnej,
  • Bogaty wybór różnych typów zadań egzaminacyjnych – otwartych i zamkniętych,
  • Dodatkową część z ćwiczeniami pomagającymi w rozwijaniu znajomości środków językowych,
  • Klucz z odpowiedziami do wszystkich zadań, z uwzględnieniem przykładów wypowiedzi pisemnych,
  • Płytę ze ścieżkami dźwiękowymi do zadań dotyczących rozumienia ze słuchu.


JĘZYK HISZPAŃSKI

Na zajęciach uruchamiamy wszystkie zmysły, a podczas każdej aktywności towarzyszy nam język obcy, dzięki czemu porozumiewamy się w nim aktywnie i swobodnie! Niewielkie grupy sprawiają, że nasze zajęcia dopasowane są do temperamentu i wymagań każdego Uczestnika. Twoje dziecko w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze spędzi miło czas, a przy okazji i niepostrzeżenie otworzy się na nowy język. Warto się przekonać, jak niesamowite rezultaty może przynieść nauka przez dobrą zabawę!

Język hiszpański dla dzieci 4 – 5 lat

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, 35 minut.

Kurs przeznaczony dla przedszkolaków. Bohaterowie, którzy będą towarzyszyć dzieciom podczas zajęć to Valentina i Mateo. Podróżują statkiem podwodnym wraz z maskotką Tintą, uroczą i psotną ośmiornicą, która towarzyszy dzieciom i dziewczętom podczas ich pierwszej podróży do Hiszpanii. Nowatorska propozycja dydaktyczna, w której praca skupia się na zabawnym i humorystycznym pozyskiwaniu słownictwa i podstawowych struktur języka hiszpańskiego jako inicjacji zmierzającej do prawdziwego uczenia się.

Język hiszpański dla dzieci 6 – 9 lat

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu 45 minut.

Kurs przeznaczony dla dzieci. Podczas kursu dzieciom będą towarzyszyć przesympatyczni bohaterowie – Rosita, Juanito oraz zaczarowany byczek – Manu. Materiał leksykalny i gramatyczny będzie przedstawiony w ciekawej formie i treści. Książka do nauki uwzględnia potrzeby dzieci o różnych zainteresowaniach. Zajęcia będą oparte na nauce poprzez zabawę.

Język hiszpański dla dzieci 10 – 13 lat

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu 45 minut.

Kurs przeznaczony dla dzieci klas początkowych szkoły podstawowej. Uczniowie będą korzystać z podręcznika używanego w Instytucie Cervantesa w Warszawie na kursach języka hiszpańskiego dla dzieci. Kurs nastawiony jest na poznawanie słownictwa i nowych struktur poprzez piosenki czy gry. Duży nacisk położony jest na rozwijanie kompetencji rozumienia ze słuchu i wypowiedzi ustnej. W celu przyswojenia dzieciom wiedzy, duży nacisk położony jest na elementy ludyczne, zabawowe.

Język hiszpański dla dzieci 14– 16 lat

Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu 60 minut.

Najnowocześniejszy kurs języka hiszpańskiego dla uczniów klas VII-VIII. Zajęcia mają na celu rozwinięcie kluczowych umiejętności w posługiwaniu się językiem hiszpańskim. Podczas kursu będziemy kłaść nacisk na komunikację. Nauka z wykorzystaniem wszystkich dostępnych narzędzi – autentycznych tekstów i nagrań.

Język hiszpański – młodzież i dorośli

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu 60 minut.

Kurs opierać się będzie na nowoczesnym podręczniku przeznaczonym do nauki języka hiszpańskiego. Przygotowany został przez polsko-hiszpański zespół ekspertów, bazując na szerokiej wiedzy oraz wieloletnim doświadczeniu w nauce tego języka. W tworzeniu podręcznika brali udział przede wszystkim nauczyciele i lektorzy, dzięki czemu odpowiada ON praktycznym potrzebom polskich uczniów i dobrze sprawdza się w polskich realiach.

Podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które dopiero zaczynają naukę języka. Dzięki polskim tłumaczeniom jest prosty w odbiorze i zrozumiały dla początkujących. Zawiera różnorodne zadania i ćwiczenia, rozbudzające chęć nauki. Część gramatyczna została przedstawiona w bardzo przystępny sposób. W podręczniku nie brakuje również odniesień do kultury, zarówno polskich, jak i dotyczących krajów hiszpańskojęzycznych. Dzięki nim nauka nabiera jeszcze bardziej praktycznego wymiaru.

Do książki dołączona jest płyta CD przeznaczona do ćwiczenia właściwej wymowy oraz nauki rozumienia ze słuchu. W podręczniku umieszczono kody QR, dzięki którym nagrania można odsłuchiwać również przy wykorzystaniu smartfona. W przygotowywaniu płyty brali udział native speakerzy z wielu regionów Hiszpanii, a także z innych krajów hiszpańskojęzycznych, takich jak Argentyna, Urugwaj czy Peru, co pozwala na zapoznanie się z różnorodnymi akcentami.

Descubre” to seria podręczników, składająca się z sześciu poziomów dopasowanych treścią do kolejnych etapów nauki. Wszystkie podręczniki spełniają aktualne wymagania Ministerstwa Edukacji. Uzupełnieniem każdego z nich jest zeszyt ćwiczeń, zawierający praktyczne zadania utrwalające wiedzę przedstawioną w podręczniku.




TERAPIA RĘKI

Precyzyjne ruchy rąk należą do najbardziej skomplikowanych. Od rozwoju motoryki małej zależny jest pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi, rysowania, pisania i artykulacji, a także szeroko pojętej komunikacji. Podstawowym założeniem wychowania każdego dziecka jest stworzenie mu możliwie najkorzystniejszych warunków wszechstronnego rozwoju i przygotowanie go do podjęcia w pełni samodzielnego życia. Niestety, czasem na drodze rozwoju dziecka pojawiają się różne trudności, które sprawiają, że to przygotowanie staje się bardzo trudne, a nierzadko nawet niemożliwe. Bardzo ważna jest umiejętność jak najszybszego dostrzeżenia pojawiających się kłopotów, ponieważ im wcześniej zostanie podjęta profesjonalna interwencja, tym większe są szanse na całkowite ich pokonanie.

Ręka, jako wyspecjalizowany narząd, odpowiedzialna jest w naszym ciele za wiele funkcji. Jej doskonałość polega na tym, że służy nam jako silne narzędzie do popychania, podnoszenia ciężarów, siłowania się a jednocześnie potrafi wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy jak szycie czy pisanie. Taka szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To wskazuje dobitnie na ogromne znaczenie funkcjonalne ręki w naszym życiu. Jeśli mamy sprawne ręce, potrafimy wykonać dookoła siebie większość czynności, co sprawia, że jesteśmy dużo bardziej niezależnie od innych osób.
O deficytach w zakresie funkcjonowania rąk można mówić w bardzo szerokiej skali: od całkowitych niezdolności do kontrolowania ich ruchów, do drobnych trudności grafomotorycznych. Na każdym etapie warto proponować dziecku odpowiednie oddziaływania tak, aby wypracować z nim możliwie najlepszą sprawność, co automatycznie przekłada się na jakość jego życia.

Niepokojące objawy, które mogą wskazywać na zaburzenia małej motoryki :
– dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
– dziecko ma problemy z nauką czynności samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
– dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
– dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
– dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
– szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania,
– nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur,
– dostarcza sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.

TECHNIKI WCZESNEGO CZYTANIA

CZYTANIE METODĄ SYLABOWĄ

Wczesna nauka czytania, jako metoda stymulująca rozwój struktur mózgowych, pozwala na szybszy rozwój poznawczy, ułatwia i przyspiesza rozwój mowy, pozwala korygować wady wymowy oraz zapobiega rozwojowi dysleksji i jest również idealna dla dzieci dwujęzycznych.

Metoda wczesnej nauki czytania oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych. Wykorzystując wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej, jest skutecznym sposobem nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej, czyli globalne rozpoznawanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników w mianowniku, mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania oraz przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania analityczno-sekwencyjnego, lewopółkulowego.

Czytanie w/w metodą przebiega w określonej kolejności, etapami:

Etap I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

Etap III – czytanie sylab zamkniętych

Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

Etap V – samodzielne czytanie tekstów

Wczesna nauka czytania daje ogromne możliwości stymulowania rozwoju dziecka. Poprzez czytanie kształtuje się wyobraźnia, która jest niezbędna do kreatywnego myślenia.

W programie wykorzystywane będą w szczególności metody aktywizujące. Zajęcia właściwe oparte na książeczkach z serii „Kocham czytać” łączone będą z aktywnościami twórczości plastycznej, technicznej, muzycznej i literackiej, zabawy ruchowe, co jeszcze bardziej uatrakcyjni zajęcia i pozwoli w znacznie lepszym stopniu osiągnąć założone cele.

Program przeznaczony jest dla dzieci we wszystkich grupach wiekowych od 3 do 6 lat, w zależności od poziomu rozwojowego grupy, może być realizowany w różnym czasie. Istnieje możliwość nauki w trybie indywidualnym.

CELE OGÓLNE:
• Nabywanie umiejętności czytania
• Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka
• Aktywizacja obszarów warunkujących proces czytania:
– percepcja wzrokowa
– percepcja słuchowa
– motoryka
– operacje umysłowe
• Rozwijanie mowy
• Zapobieganie dysleksji
• Doskonalenie pamięci i uwagi
• Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
• Rozwijanie aktywnej postawy podczas zajęć
• Budowanie pozytywnej motywacji dziecka

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• Odczytuje zapis graficzny samogłosek, sylab oraz wyrazy i proste teksty
• Dokonuje analizy i syntezy wzrokowej obrazków i zapisów graficznych
• Dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów i tekstów
• Stara się prawidłowo wymawiać wyrazy
• Stara się samodzielnie wykonywać powierzone zadania
• Interesuje się czytaniem (także uważnie słucha czytanych bajek)
• Ma możliwość w sposób naturalny rozbudzać pozytywną motywację do czytania.
• Potrafi przez dłuższy czas skupić uwagę
• Kształtuje poczucie własnej wartości i samodzielności.
• Bezstresowo wkracza w świat pisma.
• Manipuluje, przekształca, odkrywa, eksperymentuje.

POMOCE DYDAKTYCZNE: książeczki „Kocham czytać” J. Cieszyńskiej, tablice demonstracyjne, publikacje „Moje sylabki”, pomoce wykonywane przez nauczyciela do zabaw edukacyjnych utrwalających dany materiał .Stymulacja prawej i lewej półkuli – zestaw zeszytów ćwiczeń ogólnorozwojowych A. Bali

Aby nauka czytania przebiegała sprawnie, umysł dziecka musi być odpowiednio do tego przygotowany. Zapoznawanie się z literami, pierwszymi sylabami musi być poprzedzone odpowiednim treningiem umysłowym. Ową gimnastykę mózgu zapewniają rozmaite ćwiczenia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia ogólnorozwojowe dzieli się na kilka kategorii, w zależności od rodzaju stymulacji i typu kształtowanych umiejętności. Są to zatem:

1) Analiza i synteza wzrokowa
Wszelkie działania dziecka odbywają się pod kontrolą wzroku. Poziom analizy i syntezy wzrokowej wyznacza szybkość uczenia się czytania i pisania. Jeżeli dziecko nie jest przygotowane do szybkiego przeprowadzania analizy bodźców wzrokowych, nie będzie w stanie uczyć się czytać.
Jak rozwijać te umiejętności u dziecka? Od czego zacząć? Najpierw wykonujemy ćwiczenia na materiale tematycznym, a potem na atematycznym. Zadania polegają na:
• wyszukiwaniu wśród kilku obrazków tematycznych jednego, różniącego się szczegółem (tematyczne, atematyczne);
• identyfikowaniu w zestawie obrazków jednego pokazywanego na obrazku (tematyczne, atematyczne);
• odnalezieniu na dużej ilustracji sytuacyjnej przedmiotu pokazanego na pojedynczym obrazku (tematyczne, atematyczne);
• dopasowaniu brakujących części na obrazku tematycznym;
• składaniu obrazka z części;
• układaniu wzorów tematycznych z figur geometrycznych;
• układaniu wzorów atematycznych według podanych przykładów.

2) Ćwiczenia operacji myślowych
Umiejętność posługiwania się symbolami jest ściśle skorelowana z procesami opanowania języka. Wszelkie zadania, które ćwiczą myślenie przez analogię są pomocne w odkrywaniu reguł językowych.
Można wyróżnić cztery rodzaje treningu w zakresie operacji myślowych: sekwencje, pamięć symultaniczna i sekwencyjna, myślenie przyczynowo-skutkowe, klasyfikowanie:

– SEKWENCJE
Szeregowanie i odtwarzanie sekwencji to umiejętność, która warunkuje posługiwanie się językiem mówionym i pisanym ponieważ właśnie mówienie i pisanie polega na odtwarzaniu dźwięków w określonej kolejności. Ćwiczenia sekwencji ćwiczymy wg zasady naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie. Najpierw dziecko odtwarza narysowaną sekwencję, potem kontynuuje wzór i uzupełnia. Stopień trudności zależy od liczby elementów i cechy różnicującej. Później sekwencje sylab są prototypem służącym do odczytywania nowych wyrazów.

– PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA
Pamięć symultaniczna dotyczy zapamiętywania całościowego (globalnego). Informacje, które są przechowywane w ten sposób rozpoznaje dziecko prawopółkulowo na zasadzie podobieństwa (materiał tematyczny i atematyczny, różna ilość elementów i różne cechy elementów). Pamięć sekwencyjna dotyczy linearnego sposobu zapamiętywania i przechowywania informacji, lewopółkulowo czyli jest to ujmowanie relacji między elementami. Ten rodzaj pamięci warunkuje uczenie się języka (materiał tematyczny i atematyczny, różna ilość elementów i różne cechy elementów). W ćwiczeniach pamięci materiał znika z pola widzenia.

– MYŚLENIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE
Ćwiczenia kształtujące tę umiejętność opierają się zazwyczaj na historyjkach obrazkowych. Dziecko wskazuje przyczynę, skutek, porządkuje wydarzenia w czasie.

– UMIEJĘTNOŚĆ PRZEPROWADZANIA KLASYFIKACJI
Trening zdolności przyporządkowywania do określonej grupy – materiał tematyczny i atematyczny.

3) Grafomotoryka; koordynacja wzrokowo-ruchowa
Są to ćwiczenia przygotowujące dziecko do nauki pisania, np. rysowanie po śladzie, kolorowanie, szlaczki, itp.


4) Lateralizacja
Warunkuje spostrzeganie rzeczywistości. Układanie od lewej do prawej.

Prowadząca zajęcia: H. Pietruczanis – Zarembska